Wat heb ik gezien?

Onlangs kwam ik erachter dat ik bijna twintig jaar recht tegenover het Hofnarretje heb gewoond. Jarenlang heb ik vaders en moeders hun kinderen gedag zien zwaaien die met hun neuzen tegen de ramen gedrukt stonden met een hoe-kun-je-mij-dit-aandoen-blik in hun ogen. Weifelende ouders voor de deur die maar bleven zwaaien. Ik kon ze horen denken: doe ik hier wel goed aan? Waarom een baan én een gezin? Personeel dat gebaarde dat de ouders weg moesten gaan, omdat het kind op de arm alleen maar harder huilde zolang ze bleven staan. Moeilijke dilemma's recht tegenover mij. Vanuit mijn huiskamer keek ik op ze neer. Jarenlang zag ik tot laat in de middag ouders met stadsbakfietsen gehaast terugkeren om als laatste hun kind op te halen. Ik heb het personeel de deur op slot zien draaien en in hun auto's zien stappen of zich naar de Albert Heijn op de hoek zien haasten. Ik heb het allemaal vanuit mijn ooghoeken aanschouwd, zonder bijgedachten. Die komen nu pas. Waar heb ik eigenlijk al die jaren naar zitten kijken?

Reacties

Populaire posts