De laptopdokter

De laptop doet niks meer. En dat is lastig voor als ik uit schrijven wil. Al jarenlang fiets ik langs de Mac Care in de straat waar mijn zus woont. Nog nooit ging ik er binnen. Nu wel. De deur wordt van binnenuit open geklikt. Het is een beveiligde deur. Ik leg de laptop op de toonbank. 'Hij doet helemaal niks meer', zeg ik. 'Dat klinkt als de harde schijf', zegt de jongen. 'Zou kunnen', zeg ik wijs. Ik moet mijn gegevens intikken op een computer. Een vrouw naast me staat in mij weg te dromen. Ik betrap haar. Ik glimlach eerder dan zij. Zij verdiept zich in het espresso-apparaat dat bij de ingang staat. 'Ik ben ingevoerd', zeg ik tegen de jongen als ik op 'gereed' heb gedrukt. 'Heb je een back-up gemaakt van je bestanden?' 'Nee', zeg ik zo nonchalant mogelijk. 'Ik heb altijd zoiets van, nou ja, dat is dan maar zo als dat weg is.' 'We kunnen kijken of we het terug kunnen halen', zegt de jongen. 'Dat kan een paar uur duren of drie dagen, om de gegevens eraf te halen.' Achter hem zie ik allemaal vakjes met laptops als de mijne. Ze staan rechtop als boeken, aangelijnd. Digitale geheugens die worden afgetapt. 'Er moet een nieuwe harde schijf in.' 'Oké', zeg ik. 'We bellen je nog of het lukt met het terughalen van de bestanden en hoe moeilijk dat wordt.' Mijn laptop krijgt een sticker, die hij eerst op zijn trui voorplakt en dan pas op het witte plastic. Om hem minder vast te laten plakken, denk ik. Nu de pluisjes van zijn trui ertussen zitten. Ik krijg de met mijn laptop corresponderende bon mee naar huis. 'Dus jullie bellen mij?' 'Wij bellen jou.'



Reacties

  1. 'Ik heb altijd zoiets van, nou ja, dat is dan maar zo als dat weg is.'
    En dat je dan alles opnieuw schrijft, maar nu veel beter nog. En dan later in een interview zegt: 'Het begon er allemaal mee dat mijn laptop niks meer deed...'
    Goed idee van die pluisjes, met die sticker, trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik sla echt nooit iets op. Aantekenboeken schrijf ik vol, maar ik lees nooit iets terug. Heel soms, veel en veel later, als het betreffende werk allang af is. Dan kan ik denken: dat was best goed geweest als ik dat erin had verwerkt, dus dat had ik duidelijk niet voor niks genoteerd.

    Die pluisjes, ja. Vind je? Het was wat ik dacht omdat ik een verklaring zocht, maar zou het echt daarom zijn? En ga jij dat dan vanaf nu ook doen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tijd voor www.dropbox.com !

    Gratis programmaatje (ook voor den Mac), dat automatisch een online backup maakt van alles wat je in een bepaald mapje stopt. In mijn geval is dat mijn algehele folder met teksten, facturen, foto's e.d.

    Kun je ook op meerdere computers installeren, en dan zorgt het (wederom automatisch) dat op al die computers de inhoud van dat bepaalde mapje gelijk is. Kun je dus, bijv., makkelijk aan één en dezelfde tekst werken vanaf verschillende computoren.

    Pluisjes op de sticker klinkt best aannemelijk. Enig andere wat ik zou kunnen bedenken is iets met de statische elektriciteit eraf halen, daar reageren computers totaal hysterisch op. Maar wordt een sticker statisch? En maakt een truiplakkerij een sticker onstatisch? Waar is Alexander Klöpping als je hem nodig hebt.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts