Schrijfles

Ik heb mijn cursisten voor vanavond de opdracht gegeven om op twee manieren een personage te creëren. Eén naar aanleiding van een vragenlijst die ik ze gegeven heb en het andere ontstaan door het direct in een actie te plaatsen. Je hebt schrijvers die bij het schrijven alles van tevoren plannen en exact weten wat het lievelingseten van het personage is en je hebt schrijvers die gewoon beginnen en er al schrijvende achterkomen met wie ze het genoegen hebben. En dan alle manieren ertussen en erbuiten. Zo leg ik het mijn cursisten uit.
Ik geef schrijfles, maar vaak vraag ik mezelf af of ik het zou kunnen, het uitvoeren van mijn eigen opdrachten. Ik heb van vele docenten schrijfles gehad. Ik zou willen dat ik al hun opdrachten had opgeschreven in een schrift, dat ik nu kon openslaan bij het voorbereiden van een les. Ergens moeten hun opdrachten in mijn geheugen achtergebleven zijn. Meestal probeer ik te bedenken wat belangrijk is voor een beginnend schrijver om te weten. Ik probeer mezelf weer als onwetende (wat niet moeilijk is) voor te stellen en dan probeer ik van daaruit een opdracht te verzinnen, een opdracht die mij zou hebben geholpen. Je geeft altijd les vanuit je eigen manier van leren, heb ik geleerd op een didactiekcursus. Ik zeg altijd tegen mijn cursisten dat er geen foute of goede manier is om een opdracht te doen. Ik probeer ze duidelijk te maken dat ze de opdracht naar hun hand moeten zetten. En dat ze keuzes maken en die registreren, omdat het eigen schrijfproces en het doorgronden daarvan eigenlijk nog de beste leerschool is.
'Je moet het zelf goed of interessant vinden', zeg ik vaak.
Op het moment dat ze dat gaan durven, kunnen ze zichzelf gaan onderwijzen en ben ik overbodig geworden. Als schrijfjuf dan.

Reacties

  1. "'Je moet het zelf goed of interessant vinden', zeg ik vaak.
    Op het moment dat ze dat gaan durven, kunnen ze zichzelf gaan onderwijzen en ben ik overbodig geworden. Als schrijfjuf dan."

    Ik denk dat je daar helemaal gelijk hebt, schrijfjuf.

    (Ook belangrijk: leren die durf vast te blijven houden en niet te verliezen, dat kan nog knap lastig blijken.)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, die zin wilde ik ook meteen gaan quoten bij m'n eerstvolgende les.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je mag 'm ook gewoon zeggen alsof ie van jezelf is. Sssssst.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts