am or

In de winkel met gezonde schoenen is het uitverkoop. Er zijn veel winkelende dames, die elkaar een beetje wegdrukken bij de schappen met afgeprijsde schoenen van gewoonlijk dure merken.
Ik zit op een bankje en pas gympies met een voortreffelijk voetbed. Ik had al eerder gympies van dit merk en ik liep er zo op weg, de winkel uit, de wereld in, bergen op, lanen in, jarenlang, nooit een blaar. Ze zaten onmiddellijk als gegoten. Ik voel dat deze hetzelfde voor mij gaan doen. Mijn oude hebben gaten in de zolen, maar ik draag ze nog, bij gebrek aan beter.
Rechts achter mij zit een vrouw op een bankje schoenen te passen. En er loopt nog een vrouw rond op hakjes in een zwierende jurk. Ze loopt langs de vrouw die schoenen past op het bankje achter mij.
'Heeft u nou een tatoeage op uw kuit?' vraagt de zittende vrouw.
'Ja,' zegt de lopende vrouw.
'Wat staat er nou?'
'Het is de helft van een tatoeage. Ik ben de tweede helft. Er staat or. Mijn man heeft am.' Ze glimlacht gelukzalig.
'O, ik dacht: die heeft haar schoenmaat op haar been getatoeëerd,' klinkt de stem achter me.
'Nou, dat lijkt me niet echt handig,' mompelt de vrouw dansend op haar schoenen. Ze draait haar kuit zijdelings richting spiegel. Nu zie ik de tatoeage ook.
'Mij leek dat juist zo handig,' zegt de zittende vrouw.
De op hakjes staande vrouw is heel lang en heeft kortgeknipt grijs haar. Ze bekijkt haar benen in de schoenen. Op haar linkerkuit zit een kleine tatoeage die een beetje op een omgekeerde 10 lijkt, maar er staat or. Bij haar man staat dus am. Waarschijnlijk op zijn rechterkuit, zodat ze, als ze naast elkaar staan of liggen, samen het woord amor vormen. Ik zie ze samen voor me op het strand, voetjevrijend. Ze eten een ijsco. Voor hen schijnt de zon altijd. De vrouw draait zich sierlijk om, lacht en loopt naar de kassa.
'Mij leek dat nou echt handig,' zegt de vrouw nu tegen mij. Ze tuurt naar de sandalen aan haar voeten.
'Ik zou het doen,' zeg ik en loop op mijn gympies richting kassa.

Ik vertel het vanmorgen aan S. Hij zegt: 'Als Nederland het WK wint, tatoeëer ik Kuijt op mijn kuit.'

Reacties

  1. En toen zei jij natuurlijk meteen "Dan laat ik Van Bronckhorst op mijn vanbronckborst tatoeëren"?

    (Als je dit leest, S., ik moest erg om je grapje lachen.)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts