Achilleshiel

'Ik heb last van mijn achilleshiel,' zeg ik.
Mijn moeder lacht.
'Ik heb overal pijn,' zegt ze. 'Ik begin 's morgens met oefeningen in bed voor mijn schouder. Dan doe ik oefeningen op de overloop voor mijn lies. Dan ga ik lopen en dan kom ik total loss thuis en dan is de ochtend al voorbij en heb ik nog niet eens ontbeten.'
'Kom ik aan met mijn achilleshiel.'
'Je vader moet de was ophangen want dat kan ik niet meer.'
'Dat is dan weer in jouw voordeel,' grap ik.
'Die zit nu op zijn knieƫn het mos tussen de tegels van het terras weg te halen. Dat kan hij allemaal nog.'
Ik vraag naar mijn vader.
'Pap, wat gebeurt er met Pinksteren?'
'Maria en de apostelen hoorden ineens een geruis en toen zagen ze allemaal kleine vlammetjes die als tongetjes boven hun hoofden bewogen. Er was een groot internationaal gezelschap in Rome die dagen. En de apostelen begonnen te prediken en al die mensen konden de preken in hun eigen taal verstaan. Eigenlijk een soort omgekeerde toren van Babel.'
'Is dat dan ook in tongen spreken?' vraag ik.
'Tong en taal is in veel talen hetzelfde woord.'
'Heb je nog iets gedaan met Pinksteren?'
'Ik ben gister naar de kerk geweest. Je moeder vindt het te ver lopen. Ze gaat wel weer mee als ze weer beter loopt.'

Reacties

Populaire posts