Rommelen

Van de week had mijn moeder ingesproken op de voice-mail, maar ze vergat op te hangen en het gesprek van mijn ouders dat volgde, werd ook opgenomen.
'Ze heeft nu een antwoordapparaat van telfort.'
'Hoe weet je dat?' vraagt mijn vader.
'Dat zegt ie. Haar andere telefoon werkt niet en nu heeft ze telfort. Goochem van d'r, vind je niet?'
Mijn vader begrijpt dit net zomin als ik, want hij reageert met hoogstens wat gemompel. Mijn moeder maakt van alles onmiddellijk haar eigen verhaal. Zij duidt het leven om het te begrijpen. Net als ieder mens, alleen is zij er wat sneller en bedrevener in, zodat 'hoe het echt ging' vaak moeilijk te achterhalen is. Mijn vader zegt vaak tegen haar: 'Zo ging het niet helemaal, maar het is wel beter voor het verhaal.'
Het gesprek gaat verder.
'Nou ben ik vergeten mijn mond af te vegen aan dat servetje,' hoor ik mijn vader zeggen.
'O, en waar heb je het nu aan afgeveegd?'
'Nu zit hier chocola op.'
'Niet zo goochem van je.'
En zo zie ik ze in gedachten gezellig rommelen met zijn twee. Een dag later ben ik bij ze op bezoek. De tuin achter het huis is net helemaal zomerklaar gemaakt en ziet er prachtig uit. Er is nieuw gras gezaaid.
'Er zijn drie kruiwagens mos uitgehaald.'
We drinken Crodino. Ik drink alleen Crodino bij mijn ouders. En we eten pasta met zalm. We maken een uitnodiging voor mijn vaders verjaardag die hij samen met mijn nichtje viert. Ze worden samen 99 jaar. 's Avonds belt de Somalische schoonmaakster dat ze morgen niet kan, waarop ze allebei opgelucht reageren.
'Kunnen we lekker uitslapen,' zegt mijn moeder.
'En daarna lekker een beetje rommelen,' zegt mijn vader.
Ze kijken nu al uit naar morgen.

Reacties

  1. Dat je moeder het woord 'goochem' gebruikt, vind ik lief.

    Mijn moeder zegt de laatste tijd heel vaak "wat een portret!". Dat vind ik minder lief, want het past niet echt bij d'r.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Moeders die oneigenlijke uitdrukkingen gebruiken. Wat betekent dat nou weer? En ben jij ook wel eens 'het portret'?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het betekent dat mijn moeder ouderwetsche uitdrukkingen oppikt van haar vriendinnen. Ik ben tot dusver nog niet 'een portret' geweest. Ik weet niet of ik daar wel mee om zou kunnen gaan.

    Heeft jouw moeder wel eens 'goochem' gebruikt in jouw bijzijn en/of in betrekking tot jezelf? En is 'goochem' een oneigenlijke uitdrukking voor je moeder?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nee, goochem is echt een woord voor mijn moeder en ze gebruikt het ook gewoon waar ik bij ben. Ja hoor. Het was in dit geval opvallend dat ze het twee keer zo snel achter elkaar gebruikte. Maar wel tegengesteld: ik was goochem en mijn vader niet zo goochem. Het was blijkbaar een lievelingswoord van dat moment. Het voelde als een goede manier van uitdrukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoewel ik je moeder nog maar één maal (kort) heb mogen ontmoeten, kan ik me goed voorstellen dat zij het op een natuurlijke wijze weet te gebruiken (vandaar ook dat ik het lief vind, denk ik). Het is een woord waar niet iedereen mee kan wegkomen, zoveel is zeker.

    Als mijn moeder het woord 'goochem' zou gebruiken, op wat voor wijze dan ook, er zou onmiddellijk koffie uit mijn neus spuiten - ook al was ik helemaal geen koffie aan het drinken!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik denk dat het dan niet zo goochem is om het uit te lokken. En als het gebeurt, dat je dan wel aan het servetje denkt.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts