Balkongebruiken

Het achterbalkon van ons huis ligt dicht bij een hoek, dus er zijn vele balkons waarop wij zicht hebben. Bovendien houden de mensen die er wonen een oud gebruik in ere. Vanaf het balkon buurten met de buurvrouwen. Met wie er dan ook op haar balkon verschijnt. Van drie hoog naar de tuin. Van één hoog naar tweehoog. Alles houdt mekaar kris kras op de hoogte van het hoe of wat. Wij zitten in een hechte hoek. Zo weet ik in korte tijd vrij veel van de buurt. Er is een vrouw die veel drinkt. Die schijnt nogal eens te vallen in huis. Soms is er bezorgdheid als ze niet op haar balkon verschijnt, want ze zou wel 's op apegape kenne legge. Een ander had tijdschriften in de aanbieding en of de buurvrouw die helemaal in de hoek beneden zit, interesse had. Had ze niet en ze kende ook niemand maar bedankt voor het aanbod. Eeuwig zonde vond de bezitster van de tijdschriften het. Ze waren nog helemaal nieuw want zij las ze zelf niet. Maar de benedenbuurvrouw liet zich niet overhalen. Ik had ze best willen hebben, maar ik doe nog niet mee. Naar mij wordt vaag geknikt. Ik knik terug. Ik weet niet wat er van mij verwacht wordt, wat de gebruiken zijn. Misschien zou ik een speech moeten houden om de balkongangers een indruk te geven wat ze zoal van mij op het balkon mogen verwachten. Ik weet nog niet hoe ik het ga aanpakken. Vooralsnog drink ik er mijn koffie, eet ik er mijn lunch en bewater de viooltjes. Misschien moet ik vaker ruzie maken, zodat de buren kunnen meegenieten van wat ons zoal bezighoudt. Zodat ik dan weer kan opvangen wat er over ons verteld wordt en ik zo kan verder bouwen aan mijn balkonimago.

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts