Geruisloos verdwenen

Vandaag was mijn laatste lesdag ooit op de schrijfopleiding. Plechtig vertelde ik het de groep en de reacties waren hartverwarmend. Ik begon bijna te twijfelen tussen spijt en opluchting, maar de opluchting won.
Omdat er vanmorgen iets vreemds was met de roosters op school, moest ik lesgeven in het troosteloze kantoorachtige gebouw met TL-licht en bedompte systeemplafonds. De dependance. Ik kreeg er als student al hoofdpijn of vlekken voor mijn ogen. Systeemplafonds zijn volgens mij uitgevonden door iemand die met zelfmoordneigingen naar een plafond lag te staren en toen bedacht dat hij deze ervaring met de mensheid wilde delen. Het was bloedjeheet in conferentiekamer 3.21. Ik kon niet bij het kleine raampje omdat daar stoelen en tafels tegen opgestapeld stonden. En toen zag ik het. De boekenkast vol met ringbanden. Het bleken alle scripties en afstudeerstukken van voorgaande jaren. De jaartallen gingen terug tot 1983. Er hing een getypt briefje bij dat alles op alfabet was gerangschikt en mocht je interesse hebben, je contact kon opnemen met de bibliothecaresse. Ik moest snel handelen. Ik was vroeg. De studenten waren nog niet gearriveerd. Ik zocht snel langs het alfabet. KOO - LEV. Ik vond mijn afstudeertekst en mijn scriptie terug. Als een behendige dief liet ik de documenten in mijn tas verdwijnen. Die hadden nu lang genoeg rondgezworven op deze plek. Een geniale actie op mijn laatste dag hier. Het had zo moeten zijn. In de pauze schreef ik in mijn boekje: Ik ben hier verdwenen. Ik heb alles wat aan mij deed denken weggenomen. Nu kan ik beginnen. Geruisloos. Zelfs mijn afscheidsfeestje moet vandaag gevierd zijn zonder mij.

Reacties

  1. Hebben ze alle afstudeerzooi buiten de bibliotheek gelazerd? Welja, pleur daar maar neer.

    Je had de hele kast in de fik moeten steken, NEE! Het hele gebouw, NEE! De hele STAD! JAAAAAA!!!!

    (Gefeliciteerd met je stoppen - tijd voor nieuwe horizonten.)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Had die van mij ook maar weggepakt. Voor mij blijf je voor eeuwig verbonden met de HKU...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hahaha, misschien kan ik er nog een missie van maken. 'Goedemiddag, ik ben docent van de schrijfopleiding, ik geef hier les...kunt mijn naam niet vinden...? Eeeeh, het was nogal een onverwacht ingeplande les. Lokaal 3.21 liefst ja...'

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind dat ze het nu consequent moeten doorzetten, en de hele collectie over het gebouw moeten verdelen.

    "Pardon, ik ben op zoek naar Peer Gynt van Henrik Ibsen.. het staat in de catalogus, maar ik zie geen boekenkasten hier..?"

    "De locatie staat gewoon in de catalogus vermeld, hoor. Stukken van Ibsen die met een P of Q beginnen vind je achter de spoelbak van de derde mannen-WC van links, op de derde etage. Wel even aan mij laten weten of je hem mee neemt of niet, graag."

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Gijs,
    Ik heb mijn scriptie door een student laten meenemen... Beide exemplaren (want kijk uit, ze hebben van alles Twee!)
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  6. O nee!!!! Dan is dit avontuur nog niet afgelopen. Dan staan de andere exemplaren waarschijnlijk nog in de bieb. Wordt vervolgd.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Esther, wat bedoel je exact met meenemen? Heb jij een student je scriptie laten stelen, want bij lening moeten ze worden teruggebracht en wat dan? Wat is de te volgen procedure hier? Geef me de gouden tip.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goed, misschien was 'stelen' een correcter woord. Ik wist dat er één exemplaar reeds vermist was, dus mijn mannetje hoefde er slechts één 'mee te nemen'.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ga er een mannetje op zetten. Ik heb gelukkig nog connecties. Ik ben benieuwd hoe dat andere exemplaar 'vermist' is geraakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Laat dat mannetje aub ook de mijne meenemen. Ik wil betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Stelletje schaamteloze revisionisten. Of eigenlijk juist schaamtevol.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts