Stemmen

Voor het eerst weet ik niet wat ik moet stemmen. Ik weet ook niet waar, want ik hoor gewoon kinderen in het schooltje achter het huis dat altijd wordt omgetoverd tot stemlokaal. Maar de locatie van het stemlokaal zal ik nog wel kunnen vinden, maar wát zal ik stemmen? En wanneer, want het blijft maar regenen dat het giet. Niet gewoon meer. Dit zijn uitvluchten. Ik heb gister het verkiezingsdebat zitten bekijken en ik vind het allemaal even verschrikkelijk. Ik heb het idee dat we in een tijd leven waarin deze vorm van politiek niet meer werkt. Het gaat meer om de voorman of voorvrouw van de partij die punten scoort dan dat het gaat om de plannen. De verkiezingen beginnen steeds meer te lijken op het songfestival of op een voetbalwedstrijd en dan moeten we vanavond weer kijken wie de meeste punten en dus gewonnen heeft. Even voor de duidelijkheid. Ik heb nooit getwijfeld. Ik heb altijd trouw SP gestemd. Maar nu weet ik niet of ik strategisch moet stemmen, zoals dat heet. Stem ik deze ene keer Cohen? Ik vind het ook weer zo gek om hem daar te zien staan in zijn nieuwe hoedanigheid. Voor mij is hij gewoon onze burgemeester.

Reacties

Populaire posts